Salji turun di Irbid !

 Sudah lima tahun salji tak turun di Irbid, dan akhirnya pada tahun ini..... !

Salji mencecah lantai rumah
Pelajar-pelajar Malaysia di Irbid masing-masing tidak sabar untuk menanti saat ini 
bahkan ada yang telah angau dengan membuat status di facebook (bukan blog) 
bahawa salji telah turun di Irbid !

Dibersihkan sebelum banjir, diseret ke bilik air.

Inilah 'langit' yang menurunkan salji


Oleh kerana sambutan tahun baru Masihi adalah harus dengan syarat tak melampaui batas,
aku membuat keputusan menyambutnya dengan membersihkan bilik 
sejajar dengan tuntutan Islam- kebersihan itu sebahagian daripada iman-

***
Ustaz Zaharuddin dalam pendangannya menyatakan hukumnya adalah HARUS secara bersyarat, iaitu:

a) Sambutan tersebut dilakukan atas asas ‘Uruf atau ‘Adat dan bukannya di anggap sebagai suatu upacara keagamaan.
b) Tiada percampuran rambang lelaki dan wanita yang bukan mahram yang dikebiasaan membawa kepada maksiat.
c) Tidak dicampur adukkan dengan hiburan-hiburan yang bertentangan dengan kehendak Islam.
d) Kandungan majlis sambutan ini juga mestilah bertepatan dengan kehendak syara’ – anjurkan majlis ilmu.
Puas tengok salji pada malam tahun baru
Aku dah tengok,

korang bila lagi ?

=.='' 

by : nadho ronaldinho
10.15 p.m
Irbid, Jordan



Ranjau Musafirah Jordan

Aku menyeluk kedua-dua tanganku ke dalam poket jaket tebal, berjalan seiringan derap kakinya yang  sayup kedengaran di belakangku. Jika tempat ini Malaysia, tentu aku enggan merelakan. Jika situasi ini di Malaysia tentu nama gadisku telah tercemar. Jika latar episod ini di Malaysia, tentu memalukan berjalan bersama bukan mahram lebih-lebih lagi pada kegelapan malam.

Kasar derapannya sesuai dengan tugasnya dibelakangku, memuraqibkanku. Menjaga keselamatanku daripada pemuda arab sedang aku diganggu makhluk lain.


“ Wah, lihatlah kau ! Bersama seorang lelaki malam-malam buta begini, berdua-duaan pula !”

Tiba-tiba aku tertangkap suara sinis. Entah dari mana datangnya sehingga aku terus berpaling ke kiri dan meludah.

“ Ya Allah, jaga hatiku . Jaga hatinya ! Jauhi syaitan dari kami. Sungguh ! Aku sangat terdesak sehingga dia terpaksa menemaniku !”


Lorong-lorong bumi Jordan enggan diterangi lampu gemerlap seperti Malaysia, enggan memberiku cahaya keselamatan. Kadang-kala kelihatan beberapa orang lelaki arab memecah kesunyian bandar Irbid yang sentiasa lengang, paling lengang dengan kehadiran perempuan yang keluar  malam apatah lagi yang berjalan bersendirian pada pertengahan malam pula.

Keadaan semakin gelap dan sunyi apabila memasuki lorong menuju asramaku yang terletak di luar universiti. Aku merenung pohon-pohon zaitun yang mula mempamerkan hasilnya di musim sejuk ini, tumbuhnya di setiap inci jalan menjadi saksi larian pecutku, menyelamatkan bahtera kehidupan seorang musafir perempuan.


Pernah aku diekori seorang pemuda arab pada waktu hampir petang, pernah aku hampir diculik di lorong gelap ini. Pernah aku terjerat masuk ke dalam teksi yang dimiliki lelaki arab yang tak amanah menjalankan kerjanya.

Baru sahaja empat bulan di sini namun sudah banyak episod yang dirakamkan pepohon itu.

Wahai pepohon rimbun, enggankah membantuku?”

Saat tiba berhampiran asrama, cuping  telingaku gagal mengesan derap kaki pelajar lelaki Malaysia yang ditugaskan menemaniku itu. Aku berkerut. Pagar asrama yang sememangnya tertutup rapat selepas waktu qarar (jam 9 malam) menyebabkan aku terpaksa berada di halaman ini agak lama sehingga pintu dibuka dan inilah saat yang paling menakutkan -gelap dan bersendirian. 

Tolonglah temaniku sehingga penjaga asrama membuka pintu…”, cuma hati kecilku merengek, mampu meminta bantuannya sementara lidahku menyorok dek perasaan malu yang menebal tinggi. 
Bagaimana mungkin seorang gadis boleh melafazkan sebegitu kepada seorang lelaki !” 

Dia itu tidak lagi mengekoriku, bersedia untuk berpatah balik setelah tugasnya berakhir. Aku berpaling ke belakang.

“ Terima kasih”, bukan sahaja aku tak mengenalinya malah langsung tak menangkap wajah pemuda itu.
 “ Semoga Allah memudahkan perjalananmu”. 


Aku kembali tercegat di hadapan pagar. Merenung setiap bilik di bangunan itu yang kebanyakkannya sudah muram. Udara sejuk memasuki rongga hidungku tanpa selesa. Berkali-kali aku menekan loceng namun masih tiada selakkan langsir dari bilik penjaga asrama. Aku menyeluk sakuku, memuntahkan telefon bimbit yang tak berkredit. Hampa.


Suasana begitu sepi sehingga bunyi-bunyi riang bayu malam jelas kedengaran. Deretan kereta yang di parkir di tepi asrama menyorokkan aku daripada tempat umum. Kadang-kala muncul pemuda arab yang melalui lorong ini. Aku tertelan air liur.

Jari-jemariku erat menggenggam palang pagar yang kesejukan itu sambil terus menekan-nekan loceng.  Jam berlari sehingga setengah jam kemudian. 


Masih tiada jawapan. 
Mataku liar mencari idea. Beberapa orang pemuda arab menjamu mata ke arahku.

“ Ya Allah ! Aku sangat takut !”

Aku menggoyang-goyangkan pagar kecil itu. “ Takut ! Takut !”
Ransangan air mata jantinaku mulai aktif.

“ Assalamua’laikum!” sesekali aku menjeritkan salam dengan suara yang ditepis bayu sejuk. Aku cuba lagi tinggikan suara namun kedengarannya seperti suara orang yang berbisik cuma.
Ya, Allah!”

Memoriku kembali kepada topik perbincangan hangat sesama pelajar Malaysia di bumi anbiya’ ini, disoal kepada pelajar perempuan yang enggan menjerit apabila diapa-apakan oleh pemuda-pemuda arab, seolah-olah merelakan diri diperlakukan sedemikian. Sejenak tuduhan dibaling.
Sedang yang datang ke bumi ini adalah golongan hawa yang tak pandai merempit, yang tak biasa berpesta sorak bahkan jarang mengeluarkan suara tinggi melainkan yang halus sopan. Ketahuilah ciptaan unik Allah ini sungguh lemah, sehingga ada yang masih tak mampu menjerit walaupun ketika adrenaline bergerak laju dalam keadaan cemas sekalipun.
Hembusan udara menyapa pipiku. “ Tolong aku, ya Allah !”. Dari tadi loceng itu menjadi pentas tarian jari telunjukku. Suasana gelap menambahkan gusar hatiku. “ Fikir cara lain !”


Aku memuncungkan mulut. Kedai-kedai di hujung jalan masih lagi beroperasi, namun bagaimana mahu meminta pertolongan dengan pemilik kedai lelaki ? 
Apatah lagi ingin menyatakan aku mahu meminjamkan telefonnya ?

Huh, mustahil ! Entah-entah aku yang dipermainkan !”

Rata-rata penjual di sini adalah lelaki bah golongan perempuan pun jarang yang memandu kenderaan. Kehidupanku pada awalnya di sini agak rumit dek setiap benda perlu berhadapan dengan kaum Adam bahkan jika di tanah air, aku tidak akan sesekali ke kedai runcit yang penjualnya lelaki. Di sini pun, seringkali aku meminta rakanku membelikan keperluanku. 

“ Uish budak ni ! Sikit-sikit malu. Nanti bila awak kahwin, saya nak pesan pada suami awak - maaf ye, kawan saya ni pemalu sikit !” ada yang sempat cuak dengan sikapku. Aku akui kehidupan di sini mengajarku erti keterbukaan atau aku terpaksa hidup dalam kesempitan.

Tersentak, sebuah kereta yang diperlahankan menghentikan lamunanku. Pemandu yang berkeludungkan topi baju sejuknya tepat berpaling ke arahku. Jantungku kencang mengepam darah. Sejenak.
Kemudian dia meneruskan pemanduannya. Aku menarik nafas lega.

“ Ya, Allah. Bagaimana ni ?!” aku sangat berharap agar kawan-kawanku menyedari ketiadaanku di asrama pada lewat malam atau keadaanku bertambah malang sekiranya mereka telah tidur. Puas loceng itu kutampar namun masih tiada jawapan positif.

Rumah pelajar Malaysia yang paling hampir terletak 200 meter sahaja dari sini. Menuju ke sana menjadi perkara paling bodoh kerana bertambah mendedahkan aku dengan risiko bahaya lantaran lorong-lorong di situ semakin gelap dan sunyi.

Aku tersandar dipagar, membelek-belek mushaf kecil berwarna hijau yang menjadi penyebab aku menjadi bebas keluar pada waktu malam, penyebab aku mendapat risiko yang lebih tinggi daripada rakan lain. Rupanya, terpilih masuk dalam akademi ini bukan sahaja suatu nikmat tetapi juga satu ujian !

Tiba-tiba aku menangkap bunyi derapan kaki oleh si pemakai selipar. Aku mengangkat wajah, mengecilkan bebola mata. Seorang pemuda yang agak tinggi lampai melaluiku, digenggamnya plastik hitam. Mungkin selesai membeli barang di kedai berhampiran. Aku tak mengenalinya tetapi hatiku berombak lega.

Kami berpandangan dalam kegelapan malam. “ Melayu ke ?”aku cuba bertanya namun lidahku beku seiring kakiku yang kaku. “ Ya, syabab !”, jiwaku riang mengharapkan pertolongan darinya namun dia terus melangkah tanpa henti.

Aku masih bergelut dengan halkumku sementara dia beredar pantas meninggalkan. Harapanku putus. Aku memandang kakiku yang enggan meluru ke arahnya, tergamam dengan sikap bodohku.

“ Ya Allah ! Adakah kerana aku seorang perempuan lalu malu enggan melepaskan aku ? Ya Allah ! Adakah kerana aku perempuan sehingga aku tak terdaya meminta bantuan darinya ? Ya Allah ! Hanyakah kerana aku perempuan ?" Hatiku kesal dek melepaskan peluang yang ada, bagai digigit sembilu - aku dapat merasai suatu keperitan yang mendalam.

Aku menekup tanganku ke muka. “ Allah, Allah !” Padahal kami saling berpandangan, tidakkah dia menyedari keadaanku yang dhaif bersendirian kesejukan pada tengah malam buta ini ?  


” Ya Allah, demi kebesaranMu, campakkanlah perasaan prihatin dan kasihan kepada kaumnya untuk menolong mereka yang diciptakan lemah memerlukan bantuan !”

Bulan penghias malam langsung tak memunculkan diri, membiarkan aku sendirian membeku dalam kesejukan musim bersalji ini. Loceng masih ditekan, namun mungkin semuanya sedang enak dibuai mimpi. Mataku tertumpu ke arah bangunan separa siap yang terpacak betul-betul di hadapan asrama ini. 
Atau malamku di situ sahaja?

Tiba-tiba terngiang-ngiang esakkan sahabatku yang pernah diraba oleh remaja arab pada bulan lepas. Kes pemuda arab mengangkat pelajar lelaki di lorong berhampiran masih belum basi lagi. Bahkan ada juga pelajar perempuan di sini berlari sehingga satu kilometer setelah dikejar sekumpulan orang arab. Perkataan  'Nihao ma' dan 'Ali Baba' pula sentiasa berkumandang tatkala pelajar-pelajar Melayu melalui sekitar jalanan. Itu  tak termasuk lagi bab curi dan ragut.

" Nti terima tawaran ke Jordan ?! Belajar di Malaysia sahajalah, kat sini (Jordan) syabab (lelaki) pun tak selamat, ada yang kena raba. Apatah lagi perempuan, Irbid tu pula kawasan bandar !" Pernah aku mendapat tentangan sinis setelah membuat keputusan untuk bermastautin di sini. Aku cukup merajuk kerana memudarkan hasratku namun sememangnya aku akui hakikat kata-katanya.


Sekali lagi kereta Honda bewarna putih itu melaluiku. Pemuda di dalam kereta itu berpaling ke arahku- benar-benar menakutkanku. Urat kepalaku mulai tegang, perasaan yang tak enak mengisyaratkan bahawa perkarangan asrama ini tidak lagi selamat untukku.

Terserentak, otakku ligat memikirkan apa yang akan berlaku, penutup tirai hidupku hari ini. 

Aku beralih ke celah pohon zaitun berhampiran- sembunyi. Tajam pandanganku ke arah tembok di sebelah pagar.  Akhirnya aku mendapat idea !

Dalam fikiranku, ada dua sahaja cara - samaada panjat pagar asrama atau keluar dari lorong ini untuk mendapatkan bantuan dari rumah jiran.

Arggh ini bukan masanya untuk berlemah-lembut !” Tafsir Al-Quran yang erat ditanganku dilepaskan di atas pagar. Aku mendapatkan bahagian tembok yang agak rendah. Memilih untuk keluar dari lorong itu sendiri  mengundang risiko yang besar apatah lagi meminta bantuan daripada bangsa yang kurang dikenali. Namun tembok di sini yang tiada lubang sangat menyukarkanku.

Aku menanggalkan jaket, mengangkat kain dan mula memanjat tembok itu sehinggalah kedengaran bunyi kunci  dari dalam asrama, cuba membuka pintu.

 “ Ya musyrifah !!! Ana ! Ana !” akhirnya loceng itu mendatangkan hasil juga kepadaku. Aku menjerit-jerit bagaikan orang  yang tersesat di dalam hutan.

Tersenyum sendirian, aku menarik nafas sedalam-dalamnya. Alhamdulillah !
Telah terbatal hasratku atau jadilah aku muslimah Melayu pertama memanjat pagar asrama di Jordan !

Namun rupanya, awan tak secerah yang disangka. Kesukarannya membuka empat pintu yang berkunci masih membekukan batang tubuhku dan juga mendedahkanku kepada ancaman luar.

“ Ya musyrifah !!!” aku mengoyang-goyang pagar, tanda tak sabar untuk masuk ke dalam.


Selang beberapa minit, aku melihat bayang batang tubuh itu berlalu pergi tanpa membuka pintu. Aku terkejut besar.


“ Ya musyrifah , hai ana ! hai ana ! (Wahai penjaga, ini aku! )”, aku terus menjerit namun susuk manusia itu tidak kelihatan lagi. Nafasku tercungap-cungap keletihan.


Takdirku berubah 180 darjah. Buntu. Suhu yang mencecah 5 darjah membuatkan aku mengigil kesejukan.

Tiba-tiba aku berpaling ke belakang, ke arah jalan kecil menghala ke asrama ini. Kelihatan dua orang pemuda sedang berjalan menghampiriku. 


Ini bukan idea yang bagus !” Lantas aku mendapatkan mushaf di atas pagar, membongkokkan diri sambil berjalan di sebalik deretan kereta- berlindung di sebalik sebuah pokok zaitun. Tiada jalan lain melainkan cara kedua iaitu keluar dari jalan gelap ini.

Namun dalam masa yang sama, akhirnya aku mendengar kembali bunyi orang yang sedang membuka pintu. Dari rimbunan pohon zaitun itu, aku dapat melibat kelibat beberapa orang perempuan sedang cuba membuka pintu.

Dua pilihan dalam satu masa ! Fikiranku keliru sesaat. 


“ Ah, jalan mana ni?!” Menunggu mereka sambil dihampiri dua orang pemuda yang semakin hampir itu adalah sangat berisiko kerana belum tentu mereka dapat membukanya lagi namun keluar dari jalan gelap itu belum tentu pula akan selamat.

Akhirnya aku mengambil keputusan untuk keluar dari rimbunan pohon itu, berlari mendapatkan pagar. Melambai-lambai dalam keadaan cemas

“ Ya musyrifah ! Ya musyrifah !”, lebih baik berada dalam keadaan berisiko sementara daripada mengambil risiko yang belum tentu selamat, aku mengoyang-goyangkan lagi pagar yang membeku itu.

Pemuda berbaju sejuk itu kelihatan berbisik dengan kawannya itu. Aku meloncat-loncat tak sabar, menunggu pagar untuk dibuka sementara mereka semakin pantas menghampiriku. Aku berpaling ke hadapan dan ke belakang, mengira  siapa yang cepat mendapatkanku dahulu.


Akhirnya sebelum beberapa langkah pemuda itu ke arahku, musyrifah berjaya membuka pintu asrama, keluar  mendapatkanku dengan letarannya. Cepat aku masuk ke dalam pagar dan menutupnya. Kedua-dua pemuda tadi tinggal bayangan, ditelan kegelapan malam musim sejuk ini.






p/s : 
Reader :Satu dua percikan kisah ranjau akhowat di Jordan. Doa-doakan kami pelajar luar negara baik-baik sahaja di sini .
Akhowat : hati-hati
Syabab: Syukran 
Mom : plis don't read this article, i'm just fine


“ Ya, Allah ! Ranjaunya perjalanan ini, peliharalah kami ! "

Hati Tak Terjaga Tanpa Perkahwinan ?

Wajarkah kahwin pada usia muda?
Wajarkah kahwin ketika masih belajar ?
Wajarkah kahwin ketika muda dan ketika masih belajar ?



Era Trend Perkahwinan


Pada zaman nenek moyang kita suatu ketika dahulu, berkahwin pada usia muda bukanlah suatu perkara  yang ‘luar biasa’ yang perlu menjadi buah mulut masyarakat. Berkahwin pada usia seawal sebelas tahun langsung tak menjadi masalah lantaran tak dibebani dengan tumpuan pelajaran malah mereka yang masih tidak berumahtangga pada usia 20-an pada ketika itu lazimnya mendapat gelaran percuma ‘bujang lapuk’ ataupun ‘anak dara tua’.

Apabila Malaysia mula mengorak langkah sebagai negara maju maka corak stigma masyarakat juga berubah. Masing-masing mula bekerjaya baik lelaki mahupun wanita, tempoh belajar yang semakin panjang membuatkan ramai yang lewat mendirikan rumahtangga.

Secara tidak langsung, keadaan ini akhirnya mengubah persepsi masyarakat terhadap kahwin awal. Kebanyakkan pelajar akan giat menghabiskan dahulu pengajian mereka sebelum bersedia mendirikan rumahtangga. Rata-rata yang bekerjaya memilih usia seawal 25-an malah menjadi perkara biasa bagi mereka yang menangguhkan perkahwinan sehingga usia hampir mencecah 30-an demi memantapkan ekonomi masing-masing.

-Ayah, along nak kahwin !
 “Belajar dahulu, biar ada duit sendiri baru boleh bagi makan anak orang”

-Mak, adik nak nikah!
“Gatal sangat ke nak kahwin awal, kerja pun tak ke mana lagi dah berangan nak ada isteri”

Dalam pada masa yang sama, kebejatan moral meningkat naik. Kes-kes jenayah yang semakin hari semakin menimbun cukup merisaukan. Lebih memalukan apabila masyarakat Malaysia mula sinonim dengan episod zina remaja kini yang akhirnya diakhiri dengan babak pembuangan bayi oleh si ibu sendiri. Kejam !

Akhirnya, impak negatif zaman global pada hari ini mengubah kembali  statistik perkahwinan pada usia muda yang meningkat naik  beberapa tahun kebelakangan ini.  Tambahan pula isu ini dipandang serius oleh pelbagai pihak termasuk institusi kerajaan demi membendung gejala sosial daripada terus merebak.
Galakkan inisiatif Kelantan




Melaka galak remaja kahwin awal dan dibenarkan bersekolah

















Akhirnya, impak negatif zaman global pada hari ini mengubah kembali  statistik perkahwinan pada usia muda yang meningkat naik  beberapa tahun kebelakangan ini.  Diakui, ikatan perkahwinan sememangnya merupakan sebagai jalan keluar terbaik bagi menyelesaikan kebanyakkan kes-kes moral remaja pada hari ini dan dapat menghalang maksiat daripada terus berlaku sebagaimana yang dianjurkan oleh agama islam itu sendiri.

 Wahai Para pemuda, barangsiapa yang mampu dikalangan kamu maka bernikahlah
 kerana sesungguhnya dengan nikah itu dapat menundukkan pandangan dan menyelamatkan kemaluan (kehormatan)
 dan barangsiapa yang tidak mampu
 maka hendaklah dia berpuasa sesungguhnya bagi berpuasa itu satu perlindungan”
(hadith sahih riwayat bukhari no. 5063 , Muslim no. 3389 nasaie dan Ahmad)

Wajarkah kahwin pada usia muda?

Istimewanya apabila agama Islam memberi perhatian terhadap usia muda bahkan hadith di atas menyebut golongan pemuda (syabab). Umum mengetahui pada usia meningkat remaja memiliki potensi untuk melakukan sesuatu yang baru, dengan tenaga yang kuat serta nafsu yang memuncak.

Adapun undang-undang Malaysia menyatakan bahawa tiada perkahwinan boleh diakadnikah atau didaftarkan sekiranya lelaki berusia kurang daripada lapan belas tahun dan perempuan kurang daripada enam belas tahun kecuali jika Hakim syariah memberi kebenaran dalam hal tertentu.

Wajarkah kahwin ketika masih belajar ?

Bagi pelajar yang telah mendapat ‘lampu hijau’ untuk mendirikan mahligai impiannya, sifirnya mudah andai pandai menguruskan kedua-dua hal dalam waktu yang sama- akademik dan rumahtangga-



Pro dan kontra perkahwinan ketika masih belajar sedikit sebanyak  memberi kesan kepada jiwa insan yang mahu mendirikan rumahtangga. Tak kurang pula yang dilema lantaran kekangan situasi yang membelit diri seperti ekonomi yang tidak mantap, tidak mendapat keizinan wali ataupun kontrak perjanjian penaja yang tidak membenarkan seorang pelajar berkahwin.

Saban tahun kes-kes maksiat masih lagi dipelopori dalam kalangan remaja termasuklah golongan yang terpelajar. Isu yang hangat dibahas ini sering timbul dalam kalangan mahasiswa. Tinggal serumah dengan pasangan kekasih, pelajar kahwin lari, pelajar luar negara kahwin tanpa memberitahu ibubapa.


“ Kami nak kahwin tapi mak ayah tak bagi. So, lantaklah !”


“ Wanita sekarang ini pakai terlalu seksi. Ko gay ke kalau tak rasa suka?”

" Mahar tinggi sangatlah bro, gua budak sekolah je pun"



Pelbagai alasan digunakan untuk menutup kesan hati yang tak terjaga, menyalahkan suasana dan keadaan namun terlupa bahawa islam juga mempunyai kaedah “prevention is better than cure”.

Syumulnya islam telah memberi jalan kepada mereka yang tak mampu berkahwin mengekang gelojak nafsu dengan berpuasa. Selain itu Islam juga menganjurkan umatnya, baik lelaki mahupun wanita supaya menundukkan pandangan. 

قُلْ لِّلْمُؤْمِنِيْنَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ  وَيَحْفَظُوْا فُرُوْجَهُمْ
Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. 
[ An- Nur : 30 ]
وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ 
  ۖ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya
[ An- Nur : 31 ]


Dalam ayat tersebut, Allah memerintahkan kaum lelaki dahulu supaya menjaga pandangan. Kemudian barulah diperintahkan wanita supaya memelihara pandangan mereka serta menutup aurat. Hal ini membuktikan bahawa lelaki sebenarnya mampu mengawal pandangan mereka walaupun terdapat wanita yang tidak menutup aurat di hadapannya.




Lebih-lebih lagi pada zaman modenisasi ini di mana wanita bebas berpakaian malah berlebih-lebihan dalam bertabarruj tanpa mengikut etika agama mahupun tertib berpakaian.
Refleksi tabarruj wanita dan hati lelaki
Umum mengetahui filem-filem ataupun drama kini kebanyakkannya tidak bermoral dan tapisannya semakin nipis. Dengan hanya satu klik di YouTube, sesiapa sahaja bebas mengakses video tontonannya tambahan pula Malaysia bukanlah negara yang mengharamkan video lucah.

Impak lain juga timbul apabila remaja sekarang mudah terpengaruh dengan apa yang ditontonnya. Hal ini cukup memberi kesan kepada generasi remaja seandainya bendul dalam memilih video ataupun drama yang sesuai sebagai tontonannya.


" Awak letak antivirus tak dalam laptop awak ? "

" Mestilah letak ! "

" Biar pun tak kena virus lagi ? "

" Laa, kalau dah kena virus ,teruklah jadinya. Sekarang ni banyak virus, jadi kena install antivirus yang terbaik dan kena selalu scan tau "

"Ha, begitu juga hati, kalau dah sentiasa terdedah dengan 'virus', tak salah kan kalau kita ada cara yang lebih sikit untuk scan hati kita "

Pergaulan bebas yang dikesan sebagai punca utama kebejatan moral hari ini juga perlu dipandang serius oleh masyarakat. Hati disibukkan dengan  perhubungan berlainan jantina hatta sekecil-kecil perkara pun menjadi lubang urusan yang mendalam.

" Biar ana temankan nta pergi jumpa ketua akhawat nanti "

" Eh, tak payahlah. Dekat sahaja pun, lagipun cuma menyerahkan kertas ini sahaja. "

" Sebenarnya ada yang lagi dekat dengan nta. Fitnah (ujian). Walaupun kita yakin hati kita kuat, kita kena consider juga hati perempuan, jumpa sekejap sahaja hingga tak sempat nak tengok muka tapi impaknya lama" :D

Hati orang bujang tak terjaga ?

Tiada jaminan untuk mereka yang berkahwin boleh terlepas daripada godaan maksiat. Jika rumahtangga itu dibina hanya atas dasar elak maksiat semata-mata, jadilah perkahwinan itu sebagai tuntutan nafsu sedangkan dalam islam, perkahwinan merupakan tuntutan agama.

Perlu disedari bahawa perkahwinan bukan sekadar ikatan sah antara dua insan malah juga mempunyai skop tanggungjawab yang perlu digalas. Perkahwinan mestilah mempunyai matlamat yang jelas kerana ia merupakan satu ibadah serta mengikuti sunnah nabi. 

Bukan sahaja ingin membentuk BM (bait muslim)
malah BQ (bait Quran)
Apabila difahami bahawa perkahwinan juga merupakan wasilah untuk beribadah kepada Allah dan melazimi sunnah Nabi SAW, rupanya hal inilah yang akan menghindarkan seseorang dari maksiat.


Huraian Hadith

Timbusan Kehidupan

Dalam kesibukkan menghadapi peperiksaan tiba-tiba seluruh warga Malaysia di bumi Irbid dikejutkan dengan berita kematian salah seorang pelajar lelaki jurusan medik tahun tiga di Just. Walaupun aku dan kawan-kawanku tak pernah mengenali allahyarham namun hati kami cukup tersungkur apabila mendengar berita ini. Mati. Saat masing-masing sibuk mengadap buku rupa-rupanyanya ada insan dipanggil mengadap Tuhannya. Mati.
Mati ?
“ Hah ! Betul ke?!”

Mati?
Masing-masing mengangkat mata. Kitab-kitab dibiarkan tanpa tatapan.

Mati ?
Suasana diam kecuali esakan.

Bahkan bekas pemilik nyawa itu tak sangka akan masanya.

Sejenak. Dalam kehidupan yang padat dengan pelbagai ragam, impian yang dikejar dan kesibukkan kerja menjadikan kita sering lupa akan jangka masa hayat kita. Terlupa.

Hayat disangka lama dengan pertambahan umur namun akhirnya di tengah-tengah simpang kehidupan  kita dapati bahawa semakin banyak angka itu semakin pendek umur kita. Bererti suatu hari nanti akan tiba masa untuk kita direhatkan dek kerana usia yang telah ditetapkan. Tetap.

Rehat daripada ragam duniawi, rehat daripada impian yang dikejar dan rehat daripada kesibukkan kerja. Samaada segala corak amal kita menjadi bekalan manfaat untuk kita di alam selanjutnya atau langsung tak menyumbangkan apa-apa atau boleh juga merugikan kita. Rugi.

Dan apabila kematian itu sendiri mengambil suasana kehidupan, barulah terasa ambangannya. Detik waktu seolah-olah terhenti seketika. Masing-masing tunduk. Tafakur.


Ketahuilah bahawa (yang dikatakan) kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah (bawaan hidup yang berupa semata-mata) permainan dan hiburan (yang melalaikan) serta perhiasan (yang mengurang), juga (bawaan hidup yang bertujuan) bermegah-megah di antara kamu (dengan kelebihan, kekuatan, dan bangsa keturunan) serta berlumba-lumba membanyakkan harta benda dan anak pinak; (semuanya itu terhad waktunya) samalah seperti hujan yang (menumbuhkan tanaman yang menghijau subur) menjadikan penanamnya suka dan tertarik hati kepada kesuburannya, kemudian tanaman itu bergerak segar (ke suatu masa yang tertentu), selepas itu engkau melihatnya berupa kuning; akhirnya ia menjadi hancur bersepai; dan (hendaklah diketahui lagi, bahawa) di akhirat ada azab yang berat (di sediakan bagi golongan yang hanya mengutamakan kehidupan dunia itu), dan (ada pula) keampunan besar serta keredaan dari Allah (disediakan bagi orang-orang yang mengutamakan akhirat). Dan (ingatlah, bahawa) kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.
Know that the life of this world is but amusement and diversion and adornment and boasting to one another and competition in increase of wealth and children - like the example of a rain whose [resulting] plant growth pleases the tillers; then it dries and you see it turned yellow; then it becomes [scattered] debris. And in the Hereafter is severe punishment and forgiveness from Allah and approval. And what is the worldly life except the enjoyment of delusion.
[Al-Hadid, ayat 20.]


Mati ?
Minggu depan exam

Mati ?
Hujung minggu ada program persatuan

Mati ?
Bulan depan etc....
Tahun depan .....

Mati ?
Mati ?
Mati ?

Soalan itu muncul lagi. 
Mati ? 

Bila agaknya mati akan berada dalam jadual hidup kita pula?


Kita pilih :
Kehidupan menimbuskan ingatan kita terhadap kematian
 atau 
kematian menimbuskan kehidupan kita.

Mati?
Dia dah dijemput Ilahi. Kita bila lagi ?


p/s: Takziah buat keluarga allahyarham

Perang Dunia Ketiga ?

" Dubb ? " 

(1) Politik di Mesir
(2)PRU-13 Malaysia 

Ramai yang mula menargetkan waktunya.
Menanti.

Ada juga yang berkata kuat mentajdid iman
" Saya takut saya akan takut"

Kemenangan itu pasti, hak akan tertegak nanti.
Samaada kita menjadi aset kepadanya atau menjadi mangsa untuknya

In a closed mind ?

Ada yang di awan-awangan mengapai kefahaman
Ada yang senyum-senyum sinis
Ada yang diam membatukan diri
Ada yang laju merentasi realiti
Ada juga yang menujah membabitkan emosi

Tak kurang pula yang  menangis membungkam hati
***
Perbincangan menjadi hangat apabila tajuk dibincangkan mengikut kecenderungan fikrah pelajar

" Apa yang awak menungkan tu ?" 

" Tu", sambil memucungkan mulutnya ke luar tingkap, roomate aku menjawab.

" Wah, empat ekor burung ! Ayah dia, mak dia, anak lelaki dan anak perempuan ! Cukup satu keluarga yang lengkap !"  aku membilang-bilang.

" Hah ?! Awak cakap itu satu keluarga ? Haaha"

" Kenapa pula ?" aku kehairanan

" Tengok, awak bayangkan burung itu sekeluarga sedangkan saya bayangkan hok(yang) tu tengah(sedang) usha yang tu dan hok nu(situ) pula tengah usha hok nu"

" Ha?! Hahaa, kenapa awak bayang macam tu ?"

" Tengok, penilaian kita terhadap sesuatu perkara (yang remeh ini pun ) berlainan ! Hahaha "

Kisah 'burung' kami berakhir dengan gelak ketawa.
***

Kisah di atas pula bagaimana ?
Berapa ramai yang akhirnya akan bermuhasabah nanti ?

Ukhwah menenggelamkan jemaah
atau Jemaah menenggelamkan ukhwah ?

Opsss !
Tanpa anda sedari, cara anda berfikir mempengaruhi tindakan anda !


Jom refleksi diri =)

Muntah Emosi II

~Menghantui~
13/11/2011
Sebaik selepas cuti Eid Adha !
" HAHAHAHA!"
AlaMaK !
Semua buku dalam Arab, sempat ke translate satu-satu? 

Nak faham isi lagi ?!
!!! Aiyak !!!

Jadual Hidup, Hidup Jadual !
Full !
Cuti Eid Adha ke Aqabah dibekukan :'(

Remember your missions, naDhi !


 Ke Mukhayyam Irbid :P
Cis !

Belajar di rumah kawan sambil beraya, Oh !
Belajar sambil bercuti ?! Bercuti sambil belajar ?!

Akhirnya 11/11/11
Alhamdulillah !
 4,5 kali khatam !

Konon sampai tak tahu nak baca yang mana. 
 Sebelum exam kena tidur awal,
 supaya minda berfungsi dengan baik dan segar pada esok hari.

Tapi mimpi terlalu ngeri !
"Hah haha, akulah hantu Bahasa Arab!"
 Semasa imtihan...
Serangan virus lughah asing
Menggali otak, mencari kudrat
Soalan apa nie ?!
Ouch !
Ohw ! Imtihanku !!!

Huk Huk
I just want to c*y


Mungkinkah najah ?
Suatu hari ? Suatu Tahun ? Suatu masa ?
Helpless

i'm not a baby anymore !
مسكين انا

Subhanaallah, give me the support
سبحان الله 

Arab Spring ?!

Karl Marx said,
"Religion is the sign of oppressed creature. it is the opium of the people"

what would u say ?


(1) He did wrong
(2) brutally murdered

 (3) ISLAM HAS ITS OWN FORM OF PUNISHMENT

Religion is the sign of oppressed creature. It is the opium of the people ?


Allah said,

قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ ۖ بِيَدِكَ الْخَيْرُ ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Say: "O Allah! Lord of Power (And Rule), Thou givest power to whom Thou pleasest, and Thou strippest off power from whom Thou pleasest: Thou enduest with honour whom Thou pleasest, and Thou bringest low whom Thou pleasest: In Thy hand is all good. Verily, over all things Thou hast power.


Katakanlah: "Wahai Tuhan Yang mempunyai kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki dan Engkau cabut kerajaan dari orang yang Engkau kehendaki. Engkau muliakan orang yang Engkau kehendaki dan Engkau hinakan orang yang Engkau kehendaki. Di tangan Engkaulah segala kebajikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu.
(ALI IMRAN : 26 )