Ada apa dengan USRAH?

Kerap ditanya, kerap menjadi persoalan

Ada apa dengan Usrah ?

Analogi yang ana serta kawan-kawan rumuskan

Usrah ibarat seseorang sedang mencangkul tanah, manusia melihatnya pada zahir namun tidak tahu sebenarnya dia juga sedang membina batas.

Begitu juga dengan usrah, mereka melihat kita berhimpun dan berbincang. Hakikatnya kita sedang membina semula batas kegemilangan Islam yang dahulunya mekar.




Bila sebut usrah, mestilah membawa maksud keluarga.

Apa yang uniknya usrah ni, sehingga mereka yg mcintai agama merasakan hidup tak lengkap tanpa mangadakan usrah?

Usrah ibarat satu keluarga duduk bersama adik-beradik yang lain membincangkan isu-isu duniawi, ukhrawi di samping bertukar-tukar fikiran. Di situlah juga medan kita meluahkan perasaan dan pada saya seperti satu medan untuk mengecas bateri diri selepas sibuk belajar dan berprogram.

Mereka yang rigid akan menganggap usrah ini adalah medan diskusi ilmiah sahaja. Walhal sebenarnya, usrah tidaklah tertakluk kepada perkara-perkara ini, tetapi ia termasuklah aktiviti riadah dan sebagainya.Usrah boleh dibuat dimana-mana sekali pun termasuk di tepi sungai,taman dan sebagainya untuk mencari kelainan bukan hanya rigid di masjid,kelas pembelajaran ataupun di surau.malah di laman fb ini juga(^_~)

mereka yang mencintai majlis usrah, akan merasakan usrah adalah Tempat melepaskan lelah. Tempat meluahkan segalanya.Sebab usrah merupakan tempat kita bertukar-tukar fikiran dan pendapat di samping kita memdapat ilmu.



RUKUN USRAH

Usrah mempunyai 3 rukun iaitu, taaruf, tafahum dan takaful.
taaruf bererti berkenalan antara satu sama lain ^_^.
tafahum pula saling memahami antara satu sama lain..
selepas kita mengenali sahabat2 kita itu dan memahaminya lantas inshaallah kita dapat saling bantu membantu(takaful)

mashaallah !
Lengkaplah rukun usrah,inshaallah usrah yg kita lakukan walau hanya terdiri drp 2 orang ahli sahaja mendapat keberkatan malah usrah yg dinaungi para malaikat itu dapat mengeratkan ukhwah islamiyyah antara kita seterusnya menjadikan kita senang dan sayang dengan usrah kita.

apa beza usrah antara majlis ilmu yg lain seperti kuliah,ceramah dan lain2 ???

Keistimewaan usrah ini apabila ia turut berbeza dengan majlis ilmu yang lain yang hanya melibatkan satu hala sahaja, iaitu ahli mendengar naqib berucap. Analoginya touch and go.


Manakala usrah membentuk kesatuan fikrah yang akhirnya dapat menghasilkan kesatuan kerja di antara kita
Analogi touch and grow.

mashaallah indahnya usrah kerana rukunnya mjadikan kita lebih rapat dan lebih memahami antara satu sama lain(^_^)

Prinsip Hidup : Hati Mati tanpa USRAH

No comments: