Salji turun di Irbid !

 Sudah lima tahun salji tak turun di Irbid, dan akhirnya pada tahun ini..... !

Salji mencecah lantai rumah
Pelajar-pelajar Malaysia di Irbid masing-masing tidak sabar untuk menanti saat ini 
bahkan ada yang telah angau dengan membuat status di facebook (bukan blog) 
bahawa salji telah turun di Irbid !

Dibersihkan sebelum banjir, diseret ke bilik air.

Inilah 'langit' yang menurunkan salji


Oleh kerana sambutan tahun baru Masihi adalah harus dengan syarat tak melampaui batas,
aku membuat keputusan menyambutnya dengan membersihkan bilik 
sejajar dengan tuntutan Islam- kebersihan itu sebahagian daripada iman-

***
Ustaz Zaharuddin dalam pendangannya menyatakan hukumnya adalah HARUS secara bersyarat, iaitu:

a) Sambutan tersebut dilakukan atas asas ‘Uruf atau ‘Adat dan bukannya di anggap sebagai suatu upacara keagamaan.
b) Tiada percampuran rambang lelaki dan wanita yang bukan mahram yang dikebiasaan membawa kepada maksiat.
c) Tidak dicampur adukkan dengan hiburan-hiburan yang bertentangan dengan kehendak Islam.
d) Kandungan majlis sambutan ini juga mestilah bertepatan dengan kehendak syara’ – anjurkan majlis ilmu.
Puas tengok salji pada malam tahun baru
Aku dah tengok,

korang bila lagi ?

=.='' 

by : nadho ronaldinho
10.15 p.m
Irbid, Jordan



11 comments:

-hazen said...

cis

naDhi_islamiC said...

^_~

Cidak said...

rumah saya banyak lagi salji.mari la tlg bersihkan.

Wann Syada said...

kurang asemmmmmm~

naDhi_islamiC said...

cidak : roomate tnya, kat mana rumah tu..haha

wann syada : arabians yg memang suka makan asam, smpai habis diborong mereka , tu yg kekurangan asam sket tu ..tp klu awk nak jugak, dapatkan kat Arabella mall yep ^_^ haha

Jαnnαhツ said...

besarnye salji tu. ni buat air batu campur pun sedap. hihi

durrahnur said...

salam..agak terkena mula2nya..hehe..rupenye nk cite kes air batu cmpur dari langit frozen..kih3..

naDhi_islamiC said...

ahaha, soyi2 ^_^ pdan muke ..hoho

Aufa Eam said...

adoiii, ingt btoii dh tdi =.='

naDhi_islamiC said...

apa salahnye klu igt btul2..ahaha

ibu said...

assalamualaikum. pandai buat lawak. memang menjadi....