Bila ada yang tak indah

Cerita 1

Pada angin mendayu tak terlalu kering
Waktu kita bersua sering
Dalam sebuah lingkaran kuning
Gamit satu memori hening
Bagai selalu di telingaku ia berdering

Kami berkenalan di sakan kuning. Hubungan yg terlalu akrab sukar aku lupakannya. Dia ibu,ayah,kakak,adik bahkan buah hati kepada perantau sepertiku. Aku rindu. Sangat rindu. Kami tiada penat berahsia walaupun berlainan bahasa.

Apa daya,kisahnya perit mengubah periang kepada pendiam.aku langsung tak dapat mengenalinya.

Apa salahku, takdir juga memalitkan namaku dari keakraban bertukar keterpaksaan berjauhan.menjadi kejutan hebat buatku.

نمسح كل الشئ بيننا"
"وانتي من ذكرتنا
(سأمسحك)

Cerita 2

indah bukan hanya ramadhan
Waktu langit kita hanya awan
bukan kebaikan bahkan Quran
Sekarang kau pergi ke medan
Meninggalkan dunia dgn ganjaran

Semoga dia aman di Syria.
Jika dia memilih untuk berada tinggi di mata TuhanNYa,

بلى في مقام قلبي فقط بلد الشام
ستنصرون

Cerita 3

Saat langit segan-segan menampakkan mentari
Dia sudah tunggu di kerusi pagi
Dengan kitab fiqh yg mesti difaqehi
Menelaah ilmu samawi
Tanpa jemu ditekuni

Balik dari malaysia, aku terus terpa jamiah. Dan tangan itu seringkali menamparku. Alasan aku mengabaikannya. Kami cukup cemburu jika ada antara kami mendapat kawan baru. Aku tak mahu kasihku dimadukan,begitu juga dia.

Berpelukan. Sentiasa kolar baju kami basah, kerinduan yg tak pernah hilang (aku menulis dgn air mata).

kami tak pernah kisah rakan2 lalu-lalang menonton adegan kami. Terkadang saling memarahi macam laki bini, terkadang sweet melebihkan couples, terkadang membebel tak semena-mena.

لا أعرف أن أدرس بدونك
حبيبتي

Dan kemudian...
Tak semua malam disinari bulan
Tak semua saat pula ia muncul mengambang


Kadang-kala dalam hidup kita, tak setiap detik akan indah. Saat-saat perit muncul untuk kita kuatkan diri. Aku, pada saat kehilangan mereka, aku benar-benar hilang arah. Aku sangat sayang mereka, ibarat keluargaku di sini.

Mereka ini yang bertanggungjawab mengajarkan aku bahasa arab dan fiqh islam. Semoga Allah balas jasa mereka, dimanapun mereka berada. Semoga..

Jika aku tak layak ke syurga,
Mereka menjemputku ke dalamnya.

الله يشفي و يعافي


No comments: