kelas arab free

Hari ni first time utk sem ni kelas b.arab anjuran pmk dibuat. Aku buat kat rumah aku je, untung gak tak yah tunggu pelajar. Hari ini 2 sesi. Pelajar tahun 1 jam 8 hingga 10.30 dan pelajar tahun 2 ikip 10.45 hingga 1.30. Program ini bawah bahasa arab ammi persatuan pelajar melayu irbid jordan, permai.

Penat tapi gembira. Sekurang2 boleh penuhi satu item bagi muwasofat tarbiyyah,bermanfaat pada org lain. Insyaallah.

Disebabkan bercakap hampir 1/4 hari non-stop aku terus kehilangan suara. Selalu aku buat kelas dalam satu hari supaya teratur jadual aku. Macam sem lepas , pelajar just medik suh buat kelas khas pada diorang, pastu campur bdk2 yarmouk, pelbagai tahun. Mcm tak teratur n aku pon penat sebab ke mari sana sini. Kali ni aku keras sikit, biar org dtg kat aku.heheh..sorii..

Sebenarnya bila ajar org bahasa arab, aku selalu ckp kat bdk2 ni aku bukan mgajar tapi cuma bkongsi. Aku seriously suka kalau ajar muhadasah arabic fushah, tapi pmk menamakan kelas ini muhadarah ammi, tapi x de masalah pon.

Aku mmg bkn jenis bhenti awal kalau diberi mikrofon atau pelauang bckp. Non stop. Awalnya aku plan buat 4 sesi terus hari ini, setiap sesi sejam tp disebabkan Ajk iklan hanya sempat kpd 2 kump tu, maka hanya 2 sesi. Tapi tu pun lebih dua jam aku bckp. Tak boleh2..aku mesti sllu tgok jam, tapi aku rasa x cukup sejam utk bckp, mukaddimah saje pon dah panjang..huhu

Mujur jugak hanya 2 sesi..kalau tambah 2 sesi lagi mungkin pengsan agaknya lepas tu. Mujur jgk sikap baik hati roomate aku tolong sediakan sarapan utk aku, maggi+biskut+air nesquik. Sweet btol kami mkn dlm 1 bekas..hehe, thanks ekin i love u so much!

Ini kelas pertama aku slps hampir 4 bulan aku balik ke malaysia. Xde la kekok sgt tp aku perasan kalau ditanya tntg ssuatu kalimah tu in arabic aku perah seluruh urat dlm otak aku, hah mujur jumpa alhamdulillah.. Hehe berkat b4 aku balik malaysia, pastikan 90% dalam kehidupan bckp dlm arabic dengan kawan2 tak kira malay..yg dr singapura or thailand or brunei tu mmg haramla aku nak tegur diorg dlm malay walaupun aku tau diorg faham malay.

Aku sgt sayang bahasa arab, yang aku tak tahu macammna sebab dari dulu lagi aku cinta b.arab.. Sebak tetiba. So aku harap Allah jadikan aku drp ahli syurga nanti so aku boleh ckp arab di sana. Eh, awat plak menangis ni nadi :'(

Aku sayang jugak jordan, sayang muhadarah kat jamiah, sayang bahasa arab, sayang kebaikan yg ada kat sini..pelajar2 melayu yg baik2 dan sopan2, kwn2 arab yg alim2 dan multazimah. Aku dah tahun akhir,sayang sgt. Takut balik malaysia aku kehilangan biah baik, biah yg menenangkan mcm ni.

Ya rabbb pertemukan aku dgn org baik dlm hidup ini, khasnya bila aku balik malaysia nanti. Aku tak nak buat dosa lagi, aku insaf sgt. Aku tak nak bazir masa jgk, aku btol2 taubat. Aku tahu syaitan byk kat aku skrg ni mgusik2 je selalu tp aku kena kuat lebih2 lagi aku dh tak bekerja kat syarikat ubat gigi.

Pernah aku mimpi syarikat tu x bankrup tapi aku yg dipecat dan aku yakin sekali, aku yg dipecat. Waktu aku dipecat terlalu byk fitnah, fitnah luaran,fitnah dalam diri aku sendiri. Juga aku cuba2 diculik syarikat lain, walaupun sebenarnya aku jenis terbuka tntg semua syarikat tak bermakna aku belot pd syarikat yg dh lama aku bkerja. Tentu sekali tidak mungkin. Tapi saban hari kudengari fitnah itu terlalu banyak, aku pula bukanlah jenis buat status, jenis sebar pembelaan diriku. Mungkin ini first time utk aku mperkatakan tentangnya, dan hadaf ini bukan utk salahkan sape2 cuma utk muhasabah diriku.

Aku masih boleh berusaha, agar Allah meletakkan aku pada syarikat yg benar2 telus di jalanNya, yg mgkn kita x tahu.. Tak kira, jika kebenaran berada di syarikat lama itu, aku akan pulang dan jalan pulang itu ku mohon Allah buka luas, ku mohon kaki ini tegar bisa melangkat memasukinya.

Aku tak baiah pada mana2 syarikat lain setakat ini. Sekadar aku bergerak sendiria , sebab tu byk syaitan ketawa kat aku sekarang ni, serius aku boleh rasa!

So aku pon ikut2 juga program2 syarikat lain secara umum utk aku bina juga kekuatan diri, naikkan balik tarbiyah diri, tu yg penting sekali...

Bagus jugak bila diberi peluang bfikir, aku duduk sebentar camni, pada waktu senggang yg tak sibuk, supaya aku muhasabah hari2 laluku. Fikirku, jikalau aku masih lagi bekerja terus non stop di syarikat itu mgkn aku tak nikmati saat hentian ini-bfikir sejenak- rendahkan ego-rendahkan hati-luruskan niat-kuatkan hub dgn Allah n manusia- fahami hadaf pergerakan. 

Adakalanya aku akui, saat2 sibuk yg mencengkam ketika bekerja, mgkn ego tak disedari timbul menebal di hati, mungkin riak datang tak disedari, bicara takbur sesuka hati, ikhlas pon menyembunyi.

Ya,aku juga perasan perkara ini timbul dalam diri kebanyakkan pekerja. Jadi bfikir sejenak sgt penting rupanya. Dalam panjangnya waktu, tak salah kita stop(bkn futur) utk bfikir tntg sehari-harian.

Perkara yg paling sukar adalah ikhlas. Ikhlas byk dihapuskan dgn pelbagai bukti. Mungkin dlm kita bekerja kita suka naik angin-tu dah nampak niat buat kerja tak ikhlas- apatah lagi mungungkit-ungkit semua kerja.

Ok fine, banyak pula aku luah kat blig akhir2 ini. Nak kata aku sunyi tu, sangat. Aku mmg rindu syarikat yg dulu. Aku mmg rindu staf2 lama, tapi apakan daya aku ni mmg seorg pdiam n adakalanya malu tetiba(org ckp tntg aku), aku tak nafikan pon sbb tu byk je fitnah blh kata aku sombong sbb aku kurang bckp dgn staf2 dulu mlainkan hal tertentu. Dulu mmg aku agak syadid,aku jaga hanya ckp hal yg penting cyh bkaitan syarikat, gerak kerja,kritikan,pbaik pulih. Aku kurang ckp hal2 org yg x bfaedah pd aku, sikap manusia yg kalau dibicara blh jd umpatan yg x kehabisan ditelan waktu..

Ya, aku luah mcm ni sbb aku rindu..aku rindu sesuatu pada masa dulu2.. Ya Allah ampuni ampuni sbb sia2kan masa yg berbaki ini. Ada masa lagi, bangkit dari down, bangkit dr segala kekusutan. Alhamdulillah Allah mudahkan jalan.

Thanks klu ada jgk org baca luahan aku ni, sbb aku suka menulis so sambil2 tu selit je apa yg ada jauh di sudut hati aku. Dan aku pon start nak asah balik mata pen, lama dah jari kaku. Dan terutama pd Azma, hari ini dia curi2 baca semua diari aku, musofat harian aku pon dia baca! Buku tu mmg aku dah sembunyi xde org pernah baca..ish2

Aku harap Allah thabatkan hati ini. Jaga niat. Jaga tarbiyah diri.

Bila sendirian mcm ni, aku terpaksa korek semua ilmu yg ditimba dulu n paksa diri utk penuhi muasofat tarbiyyah, sebab sorg2 takde staf2 yg bgerak sama2 mcm dulu. Mujur dikurniakan housemate yg thabat jgk. Allah betul2 pilih ke jalan. Thabat. Aku mahu ilzam!



No comments: