Pencuri atau Penipu?

Aku rasa sebab aku tak pernah gagal kut
Atau
Sebab aku ulangkaji benda yg sama(walaupun tak igt2 jgk)
Aku rasa sebab aku dah jemu

Tapi

Jauh di sudut hati, aku nak
Aku memang teringin yang tiada ragu

Apa yg salah?
Atau apa yg bermasalah?

Atau

Banyak dosa ni
Ilmu tak nak masuk2
Bukan 2,3 kali aku buka kitab
Dah hampir 4 bulan aku telaah kitab ni

Ada yg tak berkat ni
Bukan aku tak faham walau tulisan Arab
Dah berkali2 aku khatam faham
Kemudian lupa, hilang begitu saja

Terkadang aku rasa mcm perlu dilempang je
Biar terhentak jantung,tersedar sikit
Aku sedang menggelamun ke
Atau hidup dibuai2 mimpi?

Hoi nadhi !!!

Tak sedar jugak !

Hoi belajar hoi !!!



Jap rasa malam tadi tidur tak berapa lena, heh.
Pepagi dengan cicitan burung ni
Nyaman pulak rasanya, tetiba.

Ye la.
Sedapnya tidur
Mana tahu boleh dapat semangat bila bangun tidur
Walaupun sebelum ni semangat tu tak dtg pon lepas bangun

Mana tahu,kut2 kali ni
Semangat study+hafal tu datang
Boleh jadi kan?

Syaitan berbisik,
Cis!

Rasa macam best jugak kalau isi perut ni,
Tapi batoto dah habis, nanti nak ke mall

Hmm hujung minggu basuh baju la
Pastu hari ni turn aku masak

Quran ada tasmi3 minggu ni
Kerja sekolah
Satu...
Dua...
Satu dua subjek je
Takpe boleh dalam masa sekejap je.

Tapi bila?!

Hoii nadhi !!!

Dia tak mula2 lagi.

Oh, tengahari ni ada program Permai sampai ke petang.
Esok dah start sekolah.
Seminggu berderet tanpa ada cuti dlm 5 hari.

Alamak, sibuk jugak tu!
Kalau tak belajar dulu mesti blur doc cakap apa nanti!

Alamak tadi bagun jam 4 ..sekarang dah jam 7!
Peliknya...
Dah 3 jam rupanya aku hidup hari ni!

Tapi mana bukti hidup aku?!
Jap
Refresh
Tekan butang history

Tadi jam 4 tengok msg+ reply sikit2+ scroll newsfeed fesbuk
Pastu aku panaskan bihun n aku makan
Pinggan aku tak basuh lg kan?
Tu ada atas meja lagi tu.

Opss hehe...

Pastu aku letak baju2 kotor rendam dlm mesin basuh
Pastu aku baca2 blog orang,
Dalam 6-8 post, tak panjang sgt pon
Pastu skrg buat blog sendiri...

Aik?
Korang ada perasan
Nampak tak disitu,bulu kening kanan dinaikkan
Ada ketidak telusan di situ, bukan?

Imagine,
Takkan la kerja2 tu boleh ambil masa 3 jam.
Tak masuk akal!
Sejam pun kira dah lama nak buat semua benda tu...kan

Kan?

Arghh aku tak percaya!
Nampak tak ada orang yg curi masa aku kat situ
See?

Sape?
Masa curi masa?

Boleh jadi... Kut.

Wait!
Masa boleh ke curi masa?
Eh jap nadi...
 kau kata masa curi masa kan?

Ye...

Cuba buat ayat kenyataan dan sempurna,pastu baca macam baca berita fakta.

Ok.
Begini, masaku dicuri masa.
Waktu aku bangun dan hanya melakukan kerja2 ringan, ternyata ia mengira tempoh yang sangat lama. Masa memotong tempoh 3 jam utk hanya melunaskan kerja2 kecilku di pagi hari.

How could??!

Aku masih tak percaya,
Betul ke hari ni aku dah hidup 3 jam yg lepas?
Sekarang telah 7.25am,
Sesuatu yg tak masuk akal!
Hey,
Aku betul2 maksudkannya.

Hmm..
Cuba kau pandang bahagian atas handphone, tengok nilai bateri dan waktu di sebelahnya...
Nampak tak??

Ok, bateri 51% tepat pada jam 7.28am!

Nice,
Kau tenung sampai bateri low 1%...

Ye dah 50%
Erk..
Pada jam 7.32 am ?!!
Demi Allah, aku tidak berpaling walau sekelip pun dari touchscreen ini,
Mustahil!
Mustahil telah berlalu 4 minit dr sebentar tadi hingga ke saat ini.
4 minit!

Sekarang aku tanya kau nadi, how could?!

Sekarang aku nampak!
Masa menipu aku!
Licik!


الوقت كالسيف، إن لم تقطعه قطعك !!

الوقت كالسيف، إن لم تقطعه قطعك !!


Masa tu benar2 sebilah pedang, jika kau tak memotongnya, dia akan memotongmu

Sebelum dia memenggalmu, tekan butang "post" cepat2!!!









No comments: