Nikmat keberkatan waktu

Alhamdulillah selepas post sebelum ini mengenai masa. Masa yg tak disedari hilang begitu sahaja, dengan kerja remeh yang tak berbaloi dengan masa.

Selepas itu, aku rasa ada something wrong dlm khidupan aku. Mungkin aku tak berjadual wktu tu, namun sekalipun berjadual mcm still x logik.

Apalagi,aku buat keputusan menangkap pencuri2 masaku, delete sume icon fb,watsap,viber di hanphone sbb rasanya perkara ni yg buat aku tleka apabila dianugerahkan waktu panjang terutama time petang, cuti sekolah.

Nampak agak syadid..tapi tak lah..aku still blh contact family dgn watsap di tab,yang hanya jarang2 aku buka di tab. Begitu juga fb, awalnya aku mute notification, last2 padam je terus icon tu sbb aku perhatikan diriku ini, bila tiada masa nak buat apa2 (maksud aku mgkn aku blh guna waktu ni utk beribadah,baca buku,tgkt ilmu,buat senaman, makan ke-sbb aku kurus-) ,aku akan buka fb n scroll newsfeed dari atas sampai ke bawah. Kadang2 tak sedar pun, makin lama makin syok, scrolling n scrolling dah2 setengah jam, baca status komen, dah2 sejam.

Fuhh kalau aku scroll quran mesti dah berjuzuk2.. Tp quran plak pegang bila kita ambil wuduk pastu nk tunggu kwn2 lain plak siap bwuduk utk solat bjemaah, masa yg secoit tu je utk pegang quran.jadi baca pon x syok dah, xleh tengok makna,tafsir sebab hanya 5 minit je..tu pon kalau kita siap2 awal la.kalau dh org lain masuk takbir pastu xsempat plak solat sunat..???

Alhamdulillah timbul rasa bsyukur yg mendalam sgt sbb Allah bagi sedetik utk aku bfikir, sedetik aku bhenti sejenak dari kehidupan yg panjang, sedetik aku menilai umur dan masaku, sedetik aku mengenangkan waktu muda dan sihatku ini.

Dulu aku bekerja dengan sebuah syarikat ubat gigi, jadi tiada masalah. Semua prog,semua tarbiah diri rasa terjaga. Sejak syarikat tu bankrup atau aku dipecat, sejak tu la masa aku mula byk. Bila masa dah byk, tak fikir kpd kerja, tak fikir kpd dkwh, mula la jarum2 syaitan menyucuk2. Ha, baru aku sedar betapa bahaya. Baru aku rasa nak bjemaah, baru rasa nak taubat!

Apabila aku dah delete semua tu, aku doa betul2 supaya Allah bantu aku ingatNya, bantu aku bsyukur dgn nikmatNya dan bantu aku beribadah. Bila fikiran terpenjara(tak baca hal org len di fb dsb) fikiran akan beralih kpd apa yg aku nak capai. Kan aku dh post waktu awal dtg sini, apa yg aku nak..

1. Fasih bahasa arab ammi n fushah
2. Hafiz quran
3. Alim bab fiqh(takhasus aku)

Ok, klu first tu, mmg sampai bila pon kira tak fasih tp blh la ckp sikit2 at least drpd xde lgsg. Aku plak cuba peruntuk hari jumaat sbg hari mengajar bahasa arab, sbnrnya bkn mgajar pon tp lbih kpd utk mlatih diri aku bcakap arab n komunikasi awam. So klu free2 blh la dtg hari jumaat jam 8am hingga 12 utk akhowat shj.

Opss minggu ni doc abd jaleel yg suka bgurau pd setahun yg lalu masa aku amek usul fiqh 2 dulu,dah dtg balik jamiah. Dia panggil no aku, xde sape myahut pastu bila sebut namaku, aku pon kata la,

 فكرت رقمي اربع وعشرين
Aku igtkan no aku 24

توان، رقمك ثلاث وعشرين
Tuan, no kau 23

Aku pon jawab la اه (oao) mcm org arab sebut yg bmksud naam. Aku tak bermaksud pon nak cakap ammi lg dlm kelas, aku pula dh tahun akhir. Pastu terus je doc ckp

ناضرة اه ليس بالفصحة. لا تتعلمي لسان الخطاء عند العرب. اه بعنى كأنك تشعرين بالألم
Nadhirah, oao bukannya berasal dr bahasa arab fushah, jangan ko pelajari kesalahan lidah arab. Oao tu dibunyikan pd waktu sakit.

Pastu mcm bese, satu kelas gelak. Kwn arab pon tsengih2 sebab diorg thu aku ckp dgn diorg ammi.ada yg cuba2 bagitahu doc aku fasih ammi.tp mujur doc x dgr. Tetiba sorg melayu duk sebelah aku, mcuit lenganku,"ishh nadii ni..." seolah2 kurg suka aku mjwb doc begitu.aku kesal kalau org lain fikir aku sengaja nk bckp begitu, tp sebenarnya bukan aku sengaja, aku tbiasa sebab mmg style pckpn arab begitu. Cth kalau melayu, bila tak faham akan kata," hah?" tentu sekali tak dpt ubah walau kat pelulsok dunia mana pon melayu berada. Dan bila faham, melayu akan terbiasa sebut "oooo" dengan nadanya sekali. Jadi aku sebenarnya terbiasa dan tersalah.

Nak je aku jwb kpd doc, bkn aku yg pelajari ammi tapi aku ter-efek bila bckp dgn org arab lahjah mereka. Tapi aku tunduk malu sebab doc mula dh bgurau mcm2. Pastu aku ckp الفعو (maaf doc). Ok, sad story. Takpela nadi, lain kali aku akan lebih berhati2.

Kalau no 2 tu.. Hmm memang aku sedang cuba, aku masuk az zikr utk mhafal. Masuk juga markaz hafsah utk tahsin tilawah. Tak tahu la, sbnrnya dh tahun akhir tp aku cuma mampu beberapa juzuk shj ,tu pon x lancar ghaib penuh. Sedih tu memang selalu, kesedaran tu mmg dtg btubi2, tp disampingnya mungkin ketidak ilzaman tu ada.

Cop2 aku selalu doa2 supaya dikahwinkan dgn org yg dah hafiz, supaya aku dpt bljr n tasmi3 dgn teman sehidup, so hidup aku akan bahagia dengan quran sekali. Aku selalu doa, ya Allah, makbulkanlah. Huhu tapi mungkin xde jodoh lg. Takpe yg penting aku kena kuatkan usaha lps ni.

Opss sewaktu tahun 2 hari tu doc abd jaleel memang pernah tawarkan aku utk bkhwin dgn arab sbb ilmu. Aku pon ad ada fikir jgk tp secara ghalibnya arab ni bkn taste aku tapi bila fikir2 rasa rugi di situ sbb mana tau peluang ilmu aku tbuka luas. Mcm sorg malay dah khwn dgn wanita arab, pemuda malay ni dh pandai dh ckp arab, isterinya dulu ckp kat aku masa awl pkhwnn diorg,  aku lbih fasih drp suaminya tp skrg dia kata setiap hari dia ajar suaminya dan alhmdulillah suaminya lbih fasih. Jealous btol. Tp sgt bmanfaat, mereka pon dikurniakan bbrp org anak yg comel. Kalau masalah perbezaan adat tu biasala, mcm mslh rumahtangga jgk. Jd xde mslh klu sape2 nk berumahtgga dgn arab,janji banyak sabar la sbb tahu2la prgai kbykn diorg camne..hehe

No 3, nak jd alim dalam fiqh tu perlukan byk mbaca n faham. Aku suka semua bab fiqh, kecuali yg agak aku berbelit2 n payah nk faham adalah bab fiqh ekonomi.huh!bertuah kalau ada otak mcm ust zaharudin.

Sekarang tahun 4 semua org ckp psl khirij, ckp pasal kerja. Aku jadi makin bdebar2, aku takut masyarakat terpa aku dgn panggilan ustzh bila dah balik, tp tahap ilmu sekadar isi siput.

Dan tetiba aku teringat kata2 doc azman penulis buku travelog sungai furat dan dajlah (lbih kurg mcmtu tajuknya), katanya dulu dia belajar pergigian di Iraq,mcm2 kesukaran dia tempuhi. Dan yg paling menusuk dihatiku katanya, dia pergi dengan duit mak ayah dan sekiranya musim kemarau, org kampung pon faham2 pakat hulur duit kat mak ayah dia utk kirim kat dia dan dia dari keluarga yang susah, so katanya takkan balik2 ke malaysia dia nak buat kehidupan sendiri sedangkan dia belajar dgn duit org kampung.

Tetiba aku tersentak, dahlah sejak aku bersara dr syarikat ubat gigi(jemaah la) aku tak ambil tahu langsg hal ummah, mcmmne balik nanti aku sanggup nk tabur bakti? Ke nak balik buat kehidupab sendiri? Kena plak kalau kahwin dgn org yg tak faham bab ni, lagi la menyorok duk dlm rumah nanti!

Tak boleh2, aku mesti berubah. Mesti ubah diri aku, mesti ubah cara kehidupan aku jgk nanti. Moga2 Allah redha.


No comments: